OSLO Det Norske Teatret tar opp igjen forestillingen Villanda av Henrik Ibsen, med nye spilledatoer f.o.m 26. oktober 2022 og seks forestillinger fremover. Få med deg en annerledes og unik teateropplevelse.
VILLANDA. Det er nok av psykologiske ledetråder i Det Norske Teatrets forestilling Villanda. Det er sannhet som står opp mot livsløgnen, det er lykke som står opp mot tragedien, det er mennesker som ødelegger et helt familieliv fordi de tror sannheten frigjør. Seks nye forestillinger f.o.m 26. oktober 2022.
VILLANDA
Av Henrik Ibsen
Med: Frode Winther, Ellen Birgitte Winther, Gina Bernhoft Gørvell, Bernhard Ramstad, Paul-Ottar Haga, Amund S. Karlsen, Gard Skagestad, Øyvin Berven, Trini Lund
Regi: Lars Erik Holter
Visuell design og fotografi: Pernille Sandberg
Komponist: Petter Winther
Kjøp billetter HER.
DETTE MENER STORYTELL-MAGASINET DITTNORDEN.NO
Øyvind Risvik
Jeg blir aldri lei nye tolkninger av Henrik Ibsens klassiske skuespill Villanden. Det Norske Teatret forsøker seg med en ny vri som fungerer meget godt. Det er en vellykket vri med et enklere og klarer budskap enn tidligere.
Den er tøff og radikal, med et budskap som går rett inn i dagens situasjon: Flere og flere velger å avslutte sitt eget liv.
Akkurat som Henrik Ibsens unge punkaktige Hedvig gjør det. Ikke er hun elsket, ikke blir hun forstått, ikke blir hun bekreftet. Ikke har hun håp. Hva gjør hun da, for å kunne si: se meg! På sin symbolske måte tar hun livet av det hun tror er det som er mer elsket enn henne. For å møte en far som avviser henne på det aller mest brutale.
Selv om det kanskje kan virke litt surrealistisk å ha en villand på loftet, så funker symbolikken godt nok. Det er svært gripende når pappa Hjalmar bærer ut liket av datteren Hedvig. Hva er det nå igjen av familielykke og familiebindinger?
Det er nok av psykologiske ledetråder i Det Norske Teatrets Villanda. Det er sannhet som står opp mot livsløgnen, det er lykke som står opp mot tragedien, det er mennesker som ødelegger hverandre og et helt familieliv fordi de tror sannheten frigjør, som det heter på det religiøse språket.
Regissøren Lars Erik Holter får til det kunststykket å flette det moderne budskapet opp til det litt gammelmodige Ibsenske. Jeg foretrekker en Villanda som ser dramaet med moderne briller. Som unge gjør det det i dag, de kommuniserer ved hjelp av nye medier,
Denne Hedvig bruker digitale bilder. Hun observerer ikke sin familie gjennom sitt eget sinn, hun observerer den gjennom kameralinsen og en dataskjerm.
Det Norske Teatret har fått til en moderne, kortfattet og vellykket modernisering av Henrik Ibsen. Det er en Villand til å bli klok av, en Villand til å skjønne seg bedre på ungdom av i dag.
TEKST: ØYVIND RISVIK. FOTO: PERNILLE SANDBERG