ERIK ULFSBY: Jeg er en påståelig besserwisser

Ulfsby 1_edited
Erik Ulfsby. Foto: Øyvind Risvik.

OSLO. Krevende oppgaver er inspirerende, sa teatersjef Erik Ulfsby på Det Norske Teatret -  Jeg liker ambisiøse mål. Nå går teatersjef Erik Ulfsby av som sjef for Det Norske Teatret før åremålet går ut. Ulfsby har vært teatersjef for Det Norske Teatret siden januar 2011.

KLIKKANNONSE VI OVER 60

800x400_Viover60g.jpg
 

 -----

Ulfsby 2_edited.jpg
Erik Ulfsby. Foto: Øyvind Risvik.

MINNER OG MENNESKER. Jeg blir sliten av å gjøre lite eller ingen ting. Et ordtak sier: Skal du få det gjort, så spør en som har mye å gjøre. Jeg blir ikke sliten av antall timer. Det jeg blir sliten av, er når ting ikke betyr så mye.

Krevende oppgaver er inspirerende, sa han da jeg intervjuet avtroppende teatersjef ved Det Norske Teatret, Erik Ulfsby. - Jeg liker ambisiøse mål. President Kennedy sa noe i retning av dette:  By the end of this decade we will put a man on the surface of the moon. Not because it is easy, but because it is hard…

Det Norske Teatrets frontmann er en mann som liker å påta seg vanskelige oppgaver. - Jeg har møtt mennesker som svarer når noen kommer med en ide: Men blir ikke det vanskelig, da? Jo, selvfølgelig blir det vanskelig. Men vi møtes vel ikke her for å gjøre enkle ting?

KLIKKANNONSE VESTLIA RESORT.

ANNONSE 18_edited_editedc.jpg
 

Er du en besserwisser?

- De som kjenner meg sier at jeg er utrolig påståelig. Og det er jeg nok. Jeg tuller med at jeg har tatt hovedfag på Besserwisserakademiet. Jeg liker å ha rett.

Erik Ulfsby er en iherdig og entusiastisk teatersjef og regissør ved Det Norske Teatret. Han har fått så mange strålende kritikker som regissør at han nesten har mistet oversikten.

I mine øyne er Peer Gynt det råeste som er skrevet, den treffer både meg og alle andre midtskips. Jeg blir sterkt berørt.

- Jeg kjenner meg absolutt i slekt med Peer Gynt, fortsatte han. - Jeg vil også oppad, jeg vil også helst få til enda mer. Heldigvis er mye ved personen Peer som ikke er en del av mitt liv. Jeg har familie og barn og en arbeidsplass full av folk jeg respekterer. Alt dette er ikke forenlig med å være seg selv nok. Jeg spurte 

Ulfsby 3.jpg
Erik Ulfsby om han var er forelsket i teatret sitt. - Jeg er forelsket i teatret som kunstform, presiserte han. - Helt fra jeg var barn og så forestillingen Karlson på taket, ble jeg forelsket. Jeg elsket det når det ble mørkt, jeg elsket det når lyset blir slått på og lyser opp et helt bestemt område, jeg elsker at noen styrer det jeg skal se. Når det blir mørkt for deretter å bli lyst, da er jeg et helt annet sted. På et magisk sted. Jeg er midt i en våken drøm. Foto: Øyvind Risvik.

- Men ønsket og grådigheten etter stadig å erobre nye tinder, den er iboende, også hos meg. Jeg ønsker å være nyskapende, og jeg forsøker å se ting på en ny og annen måte, jeg forsøker å gjøre ting jeg ikke har gjort før. Jeg tør si: Hva med den fjelltoppen der, den som vi aldri har våget å erobre før? Det fjellet må vi bestige. Jeg har alltid likt ambisjon, og en viss evne til å oppdage nye ting må vi alle ha, hvis ikke reproduserer vi bare gamle ideer og metoder.

- Hvis man driver med kunst er det en vesentlig del av oppgaven, å åpne nye dører for folk, for publikum, og få dem til å se ting på nye måter. Vi som jobber på Det Norske Teatret skaper kunsten og gjør nye oppdagelser. I neste runde gjør våre oppdagelser sitt til at publikum oppdager noe nytt.

- Jeg prøver å si til meg selv og andre at en del av konseptet teater handler også om å ikke få til ting. Jeg må kunne omfavne det når noen sier: Der bommet vi skikkelig! Forhåpentligvis innebærer det at vi i hvert fall forsøkte. Men vi bør lykkes oftere enn vi mislykkes. Vi må gå flere skritt fremover enn tilbake.

Ulfsby 4.jpg
Er livet blitt som du ønsker? - Jeg har vært mye mer heldig enn jeg har drømt om, både i det private med familie og barn og som profesjonell. Jeg er glad og takknemlig for det livet jeg får lov å leve.

Du liker ikke å ha nei-mennesker rundt deg?

- Joda. Men i balanse, nei-mennesker må balansere med ja-mennesker, sa Erik Ulfsby. - Et nei-menneske høres negativt ut, men kan være veldig viktig. Noe av min oppgave som teatersjef er å komme med ideer som ikke behøver være realistiske eller gjennomførbare. Kanskje kaster de av seg et eller annet i en annen sammenheng. Et godt kollegium må tillate seg å være med på begeistringsbølgen, men må også ha noen ankre som tør å si: Dette går ikke, husk at konsekvensen blir sånn eller sånn. Det er en avgjørende dynamikk, og den trives jeg godt med.

- Jeg tror heller ikke ting alltid ville blitt bedre om jeg hadde fått dratt linjen min helt ut. Jeg kaster ofte ut ting som i sin ytterste konsekvens ikke er gjennomførbart. Men som visjon eller ide skal de ha mange avskygninger som kan vokse. Derfor er det viktig at det jeg kommer med møter motstand.

Komplisert med en gjeng skuespillere som for det meste er individualister?

- Jeg hadde hatt en vanskeligere jobb om teatret ikke hadde rom for individualister. Da tror jeg vi ville slitt med å lage gode forestillinger. Jeg er takknemlig for hver eneste individualist her. Men man kan ikke være individulast hele tiden, i alle møter eller alle oppsetninger. Men man må tørre å ta fokuset og plassen når man blir gitt muligheten. Skuespillere som gjemmer seg får det vanskelig.

- Man kan ikke alltid være den som gir fra seg rommet til andre. En forståelse for når du skal ta plass er en like nødvendig del av yrket som det motsatte.

Er det gamle myter som sier at det foregår mye rart i teatrets mørke kroker?

- Teater er et sted full av myter, om divaer og skuespillere med stort alkoholforbruk. Det har nok en kjerne av sannhet i seg. Men teaterlivet er mer konstant enn mytologien vil ha det til. Disse historiene blir jo også bedre etter som generasjonene forteller dem.

På veggen henger en sykkel. Hva i all verden har den der å gjøre?

- Sykkelen blir ikke brukt, og det er flaut, sa Erik Ulfsby. - Jeg skylder på setet som har en tendens til å falle ned. Å være teatersjef er lange dager og mye ansvar, men jeg bør ikke tillate meg å forfalle fysisk. Jeg går på ski om vinteren, jeg holder på med mye ute på hytta. Men jeg trener ikke til Birkebeinerrennet. Å holde seg i form i hodet er en vel så viktig øvelse.

Erik Ulfsby er gift med artisten Ingrid Olava.

- Ingrid er en stor ressurs for meg, sa han. - Hun er skarp og smart, og enormt interessert i kunst. Jeg bryner meg på henne og hodet hennes. Særlig når jeg driver på med egne prosjekter. Under arbeidet med Peer Gynt leste hun hele teksten seks-syv ganger. Hun har mange kloke innspill, Ingrid er den smarteste jeg kjenner.

Erik Ulfsby har tvillingsønner, som ble født allerede i uke 25 og måtte ligge på sykehus i flere måneder.

- Fødselen til sønnene mine er den meste dramatiske hendelsen i mitt liv. Den påvirker meg sterkt fremdeles. Jeg har lært at ting fort kan gå i stykker og være skjørt. Det var en skjellsettende tid, med et halvt år på sykehus. Jeg klarer ikke se nyhetssendinger om noe som er tilsvarende. Jeg blar forbi når jeg ser lignende historier i avisene. Det var en slags før- og etter-opplevelse. Det kunne gått fryktelig galt med både den ene og den andre eller begge. Vi var heldige med at de ble født på et av de beste sykehusene i verden.

- Jeg tror jeg ble flinkere til å glede meg over alt som er. Jeg fryder meg over ting som går bra. Jeg vet at det skal lite til før ting går galt.

Tar du dårlig kritikk tungt?

- Ja, det er klart. Ikke så mye som regissør, men mer som teatersjef. Spesielt når kritikken er uberettiget. Noen ganger vet man at OK, dette fikk vi ikke helt til. Innimellom kan det være befriende å få negativ kritikk. Men når jeg vet at folk har jobbet hardt og fortjener et stort publikum, og ikke får det fordi en eller to anmeldere ikke likte stykket, tar jeg det tungt. Samtidig vil jeg heller ha negativ kritikk en ingen kritikk. Bryr man seg, må man tåle dårlig kritikk.

- Egentlig er jeg utrolig glad det kommer anmeldere, det er jo blitt en truet rase. Det er utfordrende tider i pressen. De skviser og skviser budsjettene sine, og anmelderne, som egentlig er dedikerte, er jeg glad får lov til å komme. Jeg blir glad når syv anmeldere sier de skal se en forestilling på den minste scenen vår, Scene 3.

Har Erik Ulfsby noen slemme sider?

- I det private har jeg flere slemme sider, noe de fleste har. Akkurat som teatret har to ansikt, har jeg det også. Min sterke vilje er nok min fremste egenskap. Men den egenskapen kan også snus til å bli min dårligste. Jeg må forsøker å finne vippepunktet. Styrken i å ville en masse, kan bli min svakhet.

Høres det litt defensivt ut?

- Nja, defensiv er et ord jeg ikke er glad i. Det høres litt kjedelig ut.

Må en god leder ha opplevd motgang noen trøkker i livet?

- Hvis du er leder over tid, vil du som regel møte motstand og store utfordringer. Du må gjøre ting som ikke er populært. Men stå for det du mener. Det er også forskjell på lange og korte perspektiv. Noe som kan være utfordrende der og da, er en lettelse tre år frem i tid.

Hva er meningen med livet?

- Tja, en tanke jeg i alle fall kan omfavne som teaterarbeider er at vi med godt teater kan bidra til å gjøre det litt lettere å dø. Vi skal åpne opp for en innsikt som gjør det lettere å forlate livet. Det skal vi jo alle en gang.

 - Men jeg kjenner meg ennå ung og har tenkt å leve lenge. Hva resten av livet skal inneholde, vet jeg ikke, ut over at den skal vare fem år til her på Det Norske Teatret.

Om du hadde bare fem måneder igjen å leve?

- Da ville jeg ikke vært her på teatret. Da ville jeg vært i båten og på hytta på Storsand i Drøbaksundet. Disse tingene er helt nødvendig avkobling for meg. Jeg trenger bare en time eller to, så er jeg restituert. Jeg starter snekkemotoren, og så forsvinner alt stress i bølgeskvulp og måkeskrik.

TEKST OG FOTO: ØYVIND RISVIK

DittNorden.no

  • Adresse: Visit Drammen, Grønland 57, 3045 Drammen
  • E-post: post@VisitDrammen.no
  • Tlf.: 32 23 40 70

I samarbeid med VisitNorway og Visit Drammen

Annonsering

VisitDrammen / DittNorden er et destinasjons-byrå i samarbeid med VisitNorway. Vi publiserer artikler og omtaler på en rekke kanaler og mobile apper. Demografisk fordeling blant våre lesere er 46% kvinner og 54% menn. For info om innholdsproduksjon og annonsering, kontakt oss på telefon 32 23 40 70 eller e-post