TORALV MAURSTAD FYLLER 95: Grått hår og magisk Peer

Peer Gynt 3_edited

OSLO. Toralv Maurstad var genial i sin tolking av en gammel Peer Gynt. Han var sliten, gråhåret, medtatt og trøtt. Reisen gjennom livet hadde gitt både oppturer, og nedturer.  Mitt møte med Toralv Maurstads Peer Gynt var en teateropplevelse av de sjeldne. Men først tok vi en prat å bli gammel og grå i håret.

Toralv Maurstad - foto Nationalteatretx.jpg
En ungdommelig og gråhåret Toralv Maurstad.

MINNER OG MENNESKER. Jeg er ikke stolt av å være grå, jeg er heller glad for at jeg har så mye hår, sa han.

Toralv Maurstad var salt og pepper-farget fra og med fylte 35 år, og ganske grått før han fylte 40. - Nå er jeg ganske enkelt hvit, sa han.

(Deler av denne artikkelen har tidligere stått på trykk i Vi over 60, er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon).

- Det blir fort grått når man jobber døgnet rundt, eller på den tiden, var teaterdirektør på Oslo Nye Teater. Det var så mange utfordringer at jeg ble hvit over natten. Nei, jeg vet ikke, jeg har ingen bevis på det.

Peer Gynt 3.jpg
Toralv Maurstad som den gamle Peer Gynt.

Terje Vigen ble også hvit i håret over natten: Siden jeg så ham en enkelt gang/ han lå ved bryggen med fisk;/ hans hår var hvitt, men han lo og sang/ og var som en ungdom frisk.

Deklamerte Toralv Maurstad og fortsatte: - I mange norske romaner er mannen som oftest distingvert når han har grå stenk ved ørene. I dag er det mange menn som farger håret. Det kommer aldri på tale for meg.

Toralv Maurstad er så heldig å få mange hyggelige kommentarer om håret sitt. - De synes jeg har et vakkert hår, og da blir jeg både smigret og glad. Det hadde ikke vært moro om det hadde vært det motsatte. Det er oppmuntrende å høre at man ser godt ut

Og det mest oppmuntrende er det når kona Bente sier: Toralv, du er stilig.

Peer Gynt 4.jpg

- Det ligger i kvinnes natur at de vil være tiltrekkende, sier en kjenner av kvinnen, og når de begynner å få grå hår tror mange at de er helt ute. Det stemmer ikke. Da er de flotte. I gamle dager var det ille å ha rødt hår, og nå farger mange det helt rødt. Tidene forandrer seg, gitt.

Deretter så jeg Toralv Maurstad som en aldrende Peer Gynt på Det Norske Teatret i 2018. Og skrev denne anmeldelse av Henrik Ibsens teaterstykke:

«Det er nesten så man kan gå seg bort i Peer Gynts mange inn- og utfall. Men Det Norske Teatret, med Toralv Maurstad i spissen, klarer å samle alle de underlige trådene som Henrik Ibsens berømte skuespill innehar.

Peer Gynt 7.jpg
Svein Tindberg og Toralv Maurstad i Peer Gynt.

Teatersjef Erik Ulfsby har levd med Peer Gynt i flere år, fra Peer Gynt ved Gålåvatnet, via og en brutal versjon på nasjonalteatret i Zagreb til han ender på scenen på det Norske Teatret, som en sliten, loslitt, ustø og litt forkommen mann. Han ser tilbake på et uregjerlig liv og er kommet til et punkt hvor han må tenke gjennom sitt eget liv, sine møter, sine avgjørelser og sine mørke – og lyse - gjerninger.

Og det er her regissør Ulfsby har tatt sitt mer eller mindre geniale grep. Den berømte Peer Gyntske løk blir skrelt, og der, innerst inne, der hvor kjernen av et menneskes tilværelse er, i møtene mellom den etter hvert nådeløse Knappestøperen og hans krav om å bli formet i støpeskjeen, det er der livet til Peer Gynt blir både analysert og satt i tilværelsens underlige sammenheng.

Peer Gynt 9.jpg

Blir Peer Gynt støpt i Kannestøperens skje eller ikke? Det er jeg jammen usikker på.

Hele tiden er Peer Gynt til stede i Toralv Maurstads 92 år gamle skikkelse. Her er det mye levd liv som blir formidlet.

Som Peer blander han seg inn i teksten på en avklarende og lett slentrende måte, både med blikk, bevegelser, kroppsspråk og svært så levende øyne. Han fører oss inn i et menneskesinn og ender der hvor døden brutalt tar tak i oss. Toralv Maurstad er rollen Peer Gynt og Peer Gynt er Toralv Maurstad.

Et langt liv er konsentrert i denne Peer Gynt-rollen. Det er så magisk at vi i salen nesten er usikker på om det er mennesket Toralv Maurstad eller Peer Gynt som snakker til oss.

Og oppe i det hele er det en scenografi som får oss til å sperre øynene opp. Skuespillets personer er kledd i hvitt, men plutselig er de omskapt til vakre og fargerike bunader. Bare ved hjelp av lyset.

Og når teppet går ned setter Peer Gynt øynene i oss. Dere er Peer, vi er alle Peer. Han forspilte sine sjanser her i livet. Har ikke dere også gjort det?»

TEKST: ØYVIND RISVIK. FOTO: DET NORSKE TEATRET/ STIG HÅVARD DIRDAL OG NATIONALTHEATRET.

Address

  • Adresse:
  • E-post:
  • Tlf.:

Our company

Our services

Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.