
GEILO. Vestlia Resort har Norges, ja kanskje verdens største samlinger av norsk skisport-plakater. Som kunst har ikke plakaten vært stueren nok og er trykt i kanskje tusenvis av eksemplarer. Ikke like unikt som et maleri. Likefullt er plakattegneren, yrkestegneren, eller kanskje helst plakatkunstneren, også talentfull.

PLAKATKUNST SOM IMPONERER. Fra så tidlig som 1907 har Norge vært promotert som skinasjon og vintersportsted gjennom plakatkunst. Plakater ble trykt opp for bruk i det store utland.

Adresse: Bakkestølvegen 81, 3580 Geilo
Tel: +47 32 08 72 00
E-post: mail@vestlia.no
På Vestlia Resort på Geilo kan du se vakre malerier av Kai Fjell, en maler som Pål Gundersen har samlet gjennom mange år. Her henger også verk av Odd Nerdrum og Vebjørn Sand. Samt Kittelsen, Ender og Bergslien.
En vandring gjennom kunsthotellet på Geilo viser deg også en omfattende samling med kunstplakater fra norsk reiseliv. Den eldste fra 1905.
Her er også utsøkte norske bondeantikviteter. Både møbler og interiør. Og ikke minst en helt unik samling med norske drikkekar i tre.

I dag jakter samlere plakater i inn- og utland. The Gundersen Collection har nå en av de største private samlingene i Norge med plakater med norske vintersportmotiv, såkalte Vintage Ski Poster.
Norge ble markedsført stort i utlandet som vinterdestinasjon fra 20-tallet. Og spesielt etter krigsårene.

Samlingen med originale skiplakater inneholder en svært tidlig reklameplakat. I 1907 lagde Andreas Bloch (1860-1917) en nydelig litografisk plakat. Han var for øvrig en av de første som lagde norske skiplakater.
Plakaten er trykket i svart, rødt, hvitt og blått. Vi ser, fra innsiden av et stabbur, en kvinne som renner på ski. Hun har stav i hånden og langt skjørt. En spennende plakat, vel verdt å studere nøye.
Noen lever en halvtime – andre blir funnet på et loft 100 år senere.

Plakaten har gått fra å være en ren informasjonsbærer, til å bli en kulturarv.
Et historisk dokument som speiler dagsorden fra tiden plakaten ble laget. Den skulle vekke oppmerksomhet. Gi informasjon og etterhvert også reklamere.

Der den ble hengt opp, ble den snart revet ned eller klistret over. Erstattet av neste plakat. Det er stort sett i det private rom plakaten har overlevd. Liggende på et loft, i en skuff eller kanskje hengende på en vegg hjemme hos noen.
Norge var skisportens vugge, noe som selvsagt preget reklameplakatene som ble trykket på mellom annet engelsk, fransk og tysk.

Reklamekunstnere som Andreas Bloch, Knut Yran, Gert Jynge, Bjarne Engebret, Trygve M. Davidsen, Henrik Lund, Bert Huszár, Inger Skjensvold Sørensen, Dagfin Th. Hanssen, Erling Nielsen, Reidar Jordan, Helge Kittelsen og Trond Andersson er representert i samlingen.
Legg merke til Knut Yrans «The Cradle of Skiing» fra 50-tallet, med vuggen og skiene.

Sørensens røde selbuvante med snølball og skikjørere er fra 1946, men kom også ut i 1956, da var en skiheis tegnet inn.
Trygve M. Davidsens turistplakat ble gitt ut både på 20- og 30-tallet. I USA ble den litt for sterk kost, med sin «nakenhet».
Her henger to OL-plakater for Oslo i 1952. Velkomstplakaten av Helge Kittelsen er en litografisk plakat som er svært sjelden. Dette er håndverk av ypperste klasse. Den kom ut på åtte forskjellige språk.
Turistplakatene fra Norge ble sendt ut i verden. Noen ble hengt opp av turistbyråer som ville promotere skidestiansjonen Norge. Andre plakater endte kanskje på et bakrom eller et loft. Plakater som aldri har vært i bruk, men funnet mange tiår etterpå. Noen plakater dukker opp som fyllmasse og isolasjon i vegger.
Plakaten var den tids massekommunikasjon. Norges statsbaner og Landslaget for reiseliv i Norge var motoren for norsk reiseliv og har produsert plakater helt inn på 70-tallet.
Plakatene er norsk reiselivshistorie. De er godt laget av gode kunstnere. Trykkemetoden holder god kvalitet. Her er brukt mye ressurser.
Derfor er reiselivsplakatene også ettertrakta samleobjekt.

Unike: Schenk står bak plakaten til venstre, «Winter in Norway», i 1938. Plakaten «Norge» er skapt av reklametegneren Erling Nielsen (1897-1954) på 50-tallet. I midten plakaten til Gert Jynge og Bjarne Engebret fra 1936, signert JE. De samme står bak neste plakat fra 1936. Lengst til høyre er Knut Yrans perle fra 1953.

I skibaren: Knut Yran (1920-1998) har laget plakaten til venstre fra 1961. «Winter in Oslo Norway» er laget av Reidar Jordan (1908-1992) på 40-tallet. Den tredje plakaten er laget av Trygve M. Davidsen (1895-1978) på 1930-tallet. Den ble bannlyst i USA for sin «nakenhet». Helt til høyre ser vi Knut Yrans plakat fra OL i Oslo 1952.

1907: Det er Andreas Bloch (1860-1917) som er kunstneren bak denne plakaten. Norsk Vinterturistforening publiserte plakaten som mellom annet har teksten «Landet for sportsmannen, turisten, den som søker helse, samt også den som er invalid». Plakaten ble trykket av Peterson & Waitz, Lith, Anst, Christania.

60-tallet: Plakaten «Norway Snow – Sun – Fun» (t.v.) fra 1967. Photo: Knudsen, print av Trygve B. Pedersen & Sønn. Bjørn Phale er fotografen bak plakaten til høyre, som kom ut i 1963. Trykket av Offest by Lithografisk Officin, Oslo.

50-tallet: Fra venstre «Norway The Land Of Sport And Sportswear», laget av Tegnernes Byrå i 1959. Trykket av F. Beyer, Bergen. Norge. I midten plakat fra 1958 med foto av Jan Fr. Sohlberg. Trykket av Grøndahl & Søn. Til høyre nok et foto av Solberg «Snow Sun Fun» fra 1970. Trykket av Offset by Dreyer Aksjeselskap.

20-tallet: «Norwegen für Wintersports und Erholung». Plakat laget av maleren og grafikeren Henrik Lund (1879-1935). Lund var en sentral skikkelse i norsk kunstliv. Kjent som portrettmaler i en nyimpresjonistisk stil.

1930: Harald Damsleth (1906-1971) lagde Juleøl-plakaten rundt 1930. Et fargelitografi, trykket av Grøndahltrykk. Monogramsignert nede til høyre: D.

Oslo og OL: Bert Huszár (1878–1935) er kunstneren bak denne svært sjeldne plakaten (t.v.) som promoterer Oslo. Den vant førstepremie i en konkurranse utlyst av kommunen. Legg merke til slottet. Trykket av Emil Moestue A/S, Oslo.
OL 1952: I midten velkomstplakaten av Helge Kittilsen (1910-1996). Sønn av kunstneren Theodor Kittelsen. En litografisk plakat som er ekstremt sjelden. En av tre plakater trykket opp før vinterlekene i 1952. De ble hengt opp på tosidige tavler på mer enn 300 stolper rundt om i byen for å riktig farge opp under lekene. Trykket av Pedersen Lito.
OL 1952: Til høyre ser vi OL-plakaten designet av Knut Yran (1820-1998), ment for det franske turistmarkedet med OL i Oslo som mål. Plakaten er utgitt av Olympiakomiteen, SAS og NSB. Den er trykket av Pedersens Lito. Knut Yran var illustratør, designer og forfatter. Han var 1950-årenes store norske reklametegner.
TEKST: ØYVIND RISVIK OG GUNDERSEN COLLECTION. FOTO: GUNDERSEN COLLECTION.