SVERIGE. Det er like spennende å reise på Göta Kanal som på de syv hav. Her er det ikke stress, bare svensk vennlighet og vakker natur.
GÖTA KANAL. Det er som å være i en helt annen verden. En trolsk verden. M/S Diana flyter stille på Göta Kanal i Sverige. Bare en forsiktig låt fra motoren lager riper i den stille svenske luften. Vannliljene er som små fargeflekker på den blå overflaten. Som et enda blåere vakkert bånd snor kanalen seg gjennom landskapet.
WEB: GÖTA KANAL
Pusterviksgatan 13, SE-413 01 GÖTEBORG
Telefon: +46 31 80 63 15
bookings@gotacanal.se
På den enes siden gresser noen kuer, på den andre siden kikker hester nysgjerrig etter oss. Det dufter nyslått gress og blomster farger verden i alle Herrens nyanser. Her vokser både smørblomst og storkenebb, lupiner og hvit hundekjeks. Det er som en landevei med verdens vakreste grøftekant, bare med vann i veibanen i stedet for grus og asfalt.
Det er så vi nesten hører Evert Taube i det fjerne med «Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vil». Selv Henrik Ibsen og H. C. Andersen elsket stillheten på Göta Kanal, den gang de reiste her på slutten av 1800-tallet. Det sies at Ibsens pjoltere var både smaksrike og mørke.
Göta Kanal er en historisk vannvei mellom Gøteborg og Stockholm. Det går ikke fort, med bare noen få knop «rusler» vi av sted gjennom åker og eng, gjennom små landsbyer og eksotiske og historiske hoteller. 190 kilometer lang reise, 66 sluser åpner seg for oss og 92 meter stiger vi opp fra havnivået. Ingen av kanalene er mer enn 2,9 meter dype og det er ikke mange centimeterne å gå på før vi «slikker» bunnen. Det gjør vi aldri.
Det går med 20.000 kubikkmeter vann om dagen for å holde en sluse i gang. Det bobler og freser når slusene blir fylt med vann.
Det er ikke store høydene på slusene, men det føles som et helt fjell. Vi blir løftet opp som i en luftballong. Det er som små stille fjell, med store innsjøer mellom. Vi seiler forbi svenske steder som Sjötorp, Tåtorp, Forsvik, Olivehult Säteri, Karlsborg fästning, Läckö slott, Vadstena og slusene Mem, Motalas slusetrapp og innsjøene Vänern, Vättern, Boren og Roxen, og i Trollhättan er det hele fire sluser med en fallhøyde på hele 32 meter.
Alle slusene har eget navn, det er nesten som de har personlighet. Det svenske flagget hilser oss alle velkommen, uansett hvilken avkrok vi er innom. Dagene på Göta Kanal er som en eneste lenger historietime, fra Drotningholm til skjærgården utenfor Stockholm.
I 1810 begynte sjøoffiseren, greven og politikeren Baltzar von Platen å bygge Göta Kanal. 58.000 soldater spadde og sprengte seg gjennom det vakre landskapet.
Få trodde på prosjektet. Christian IV i København bare lo av det og Ludvig Holberg hånte det og kalte prosjektet for «et rent dåreinnfall». Hele 300.000 kubikkmeter masse ble gravd ut får å skape den tre meter dype og syv meter brede kanalen. Kanalen kostet hele ni millioner riksdaler, seks ganger mer enn planlagt.
I 1893 ble Göta Kanal innviet av Karl Johan XIV, og brukt til å frakte gods. Båtene ble trukket av okser som gikk på hver side av kanalen. De siste førti åren er det turistene som har rådet kanalen. Nordmenn er en av de fleste som reiser på Göta Kanal, selv om det er flest svensker.
Vi reiser med M/S Diana, som er den yngste av Göta Kanals båter. Den ble bygd i 1931. Båten har 28 lugarer og plass til 55 gjester. M/S Diana er like sjarmerende som alle de andre båtene som går på kanalen.
Midt i Tjällmo ligger Gästgifvargåren som har aner helt tilbake til 1600-tallet. Her er det riktig så sjarmerende, rolig og mye deilig mat.
I innsjøen Vokan er vi med på å fange en av Sveriges største delikatesser, kreps. Her samler vi oss ved stranden, nyter stillheten og skodden som ligger lavt over vannet, og bare venter på at krepsen skal gå i teinene. Og når kvelden kommer er det tid for å samle seg rundt krepsebordet og nyte et av Sveriges beste måltider, med fatet fullt av svensk kreps.
TEKST: ØYVIND RISVIK. FOTO: GÖTA KANALS HJEMMESIDE.