BJØRG EVENSEN: En 106 år gammel Dodge er hennes store kjærlighet

Dodgen 1_edited
Bjørg Evensens Dodge Touring. Foto: Øyvind Risvik.

DRAMMEN. Først kjøpte hun en 1919-modell Stutz. Så fikk Bjørg Evensen sin nåværende Dodge Touring 1916-modell i forlovelsesgave av kjæresten Ingar. Han kjøpte den for 300 kroner i 1954. I år fyller bilen hennes 106 år.

KLIKKANNONSE VESTLIA RESORT.

Annonse 22f.jpg

-----

Dodgen 6.jpg
Bjørg Evensen og hennes Dodge 1016-modell. Foto: Øyvind Risvik.

MINNER OG MENNESKER. Da Bjørg Evensen tok sertifikat i 1954, var hun på jakt etter en gammel bil. Det var det ikke lett å finne. På den tiden var det langt fra normalt å interessere seg for veteranbiler. Det var heller ikke så mange kvinner som tok lappen. - Derfor fant jeg ingen som ville selge meg en, fortalte hun. - De hadde 300 kroner å kjøpe for, en månedslønn tjent på jobben på Drammen Jernstøperi.

(Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon). 

- Da Ingar, som etter hvert ble mannen min, var i militæret, ble vi enige om å kjøpe en Stutz 1919-modell, som var den gamle brannsjefbilen i Drammen. Den hadde gått som russebil, og var moden for restaurering. På et plan over bakstussen var det plass til brannslanger og annet slokningsutstyr. Til utrykning var det bare hestekjøretøy den gangen.

Dodgen 3 Stutz.jpg
Bjørg Evensen og mannen Ingar foran sin Stutz 1919-modell.

- Da vi hadde begynt på et nytt restaureringsprosjekt ønsket vi å gi bort den originale brannsjefbilen til brannvesenet i Drammen. Men det ble det takket nei siden det ikke var plass til den i Brannvakta på Bragernes Torg. Bilen ble da solgt, og står nå på et museum i USA.

Dodgen 2x.jpg
Bjørg Evensen og vraket Dodge Touring 1916-modell.

Til jul 1958 fikk Bjørg Evensen en brun pappeske. - Det var den første julegaven jeg fikk som nyforlovet med Ingar, sa hun. - Jeg trodde det var et middagsservice, og ble litt skuffet da jeg pakket ut det ene avispapiret etter det andre. På bunnen lå en pusset og blank sveiv, sammen med papirene til en Dodge Touring 1916-modell. Da jeg etterpå fikk se det bortgjemte karosseriet, skjønte jeg at dette var den beste gaven jeg kunne få. Det krevde mye jobbing for å kunne få den i kjørbar stand.

LES OGSÅ: Barndommens rike - da jeg lurte hedningene for ei krone.

Vi går tilbake i tid, litt før forlovelsen. En god venn hadde kontaktet Bjørgs mann og fortalt at det sto en gammel Dodge Touring 1916-modell på en låve på Sokna. - Mannen min dro oppover dalen med lastebil. Han ble ikke så lite forskrekket da han så bilen. Den hadde stoppet en gang på 30-tallet, og var både bortgjemt og glemt.

Dodgen 3.jpg
Bjørg Evensen og mannen Ingar i sin Dodge Touring 1916-modell.

Bonden hadde bygd et hønsehus inne i låven, og bak hønsehuset sto Dodgen. - Han måtte rive ned hele endeveggen på låven for å få den ut, sa Bjørg Evensen. - Bilen var rett og slett et vrak, dekket med både støv og hønsemøkk.  Vi hadde håpet på at vi hadde funnet en bil som var kjørbar, men det gikk syv år før den var på veien.

LES OGSÅ: Barndommens rike - slåtten på Bekkestad.

Bjørg og Ingar Evensen la ned mye arbeid i å restaurere bilen for å gjøre den kjørbar. Dagens Dodge har et originalt og nylakkert karosseri. Og alt ekstrautstyret er spesiallaget. Bare motoren er fikset av en profesjonell mekaniker, alt annet har de gjort selv.

Dodgen 11.jpg
Bjørg Evensen med sin Dodge Touring over Drammensbrua.

- Kallesjen sydde jeg selv på en 1916-modell symaskin, lo Bjørg. - På 1990-tallet fikk vi gamle F-skilter fra Buskerud, F 1916. Ingen selvfølge det tallet, nei, det er årsmodellen.

- Mannen min og jeg ble medlem i Norsk Veteranvognklubb for over seksti år siden, og Ingar var med å starte Motorhistorisk klubb i Drammen i 1972.

- Vi brukte bilen ofte under arrangement i regi av Motorhistorisk klubb, på turer og løp. Den var med på innvielsen av den nye motorveibrua i 1976 og sto rett bak kongen. Det siste løpet mannen min var med i var Spiralløpet i 2005.

Dodgen 9.jpg
Bjørg Evensen i sin Dodge Touring. Foto: Øyvind Risvik.

- I Motorhistorisk klubb har jeg mange gode venner som har samme interessen. Vi har hatt mange flotte turer hvor vi har hatt med grammofon med 78-plater, og mye god mat.

Bjørgs Dodge Touring 1916 står for tiden bortgjemt i en gammel garasje i Lier, og blir sluppet ut i friluft bare en gang i blant.

LES OGSÅ: Barndommens rike - hvor gutter ble menn

- Det er ikke en komfortabel bil å kjøre, sier hun. - Men den går bra, den er direkte styrt, og må gjetes. Det er ikke noe servo her, nei. Jeg må passe på den hele tiden. Heldigvis gjør den som jeg sier.

- Den er nok moden for å gå over bremsene og alt det tekniske. Det er noen år siden det skjedde. Jeg er over åtti og Dodgen over hundre, sa Bjørg Evensen. - Da skal det bli kjempefest. Da skal jeg pusse bilen, heise flagget og ta frem champagnen.

Dodgen 4.jpg
Kong Haakon på Drammens-besøk i 1907.

Bjørg Evensens tippoldefar Hans Larsen startet den første hesteomnibussen i Drammen, en rutevogn som gikk fra Torget til Tangen. Den ble overtatt av Den Elektriske Bane hvor han ble medeier. Den var ikke i drift i mange år da vognene ikke tålte all ristingen med kompakte hjul, og selskapet gikk konkurs. Dette var forløperen for selskapet Trikken.

Bjørgs oldefar, Otto Larsen, overtok farens vognmannsforretning og skysstasjon i 1893 og det ble han som fikk æren å kjøre kong Haakon og dronning Maud på sitt første besøk i Drammen i oktober 1907. Det ble en sightseeingtur gjennom festprydete gater i byen.

Dodgen 1.jpg
Bjørg Evensen bak rattet i sin Dodge Touring. Foto: Øyvind Risvik.

Bjørgs Dodge Touring 1916

Produsert av Dodge Brothers, Detroit, Michigan, USA. Dodgebrødrene John og Horace startet sin virksomhet i 1914, og etter to år var de etablert som USA`s fjerde største bilfabrikk med 70.000 produserte biler.

Bjørg Evensens Dodge gikk opprinnelig som drosje og gårdsbil på Sokna, fra- den var ny til 1931. Motoren er fire sylindret, vannavkjølt og sideventilert med slagvolum 3.200 cm3, og ytelse 24 hk. Den har utvendige mekaniske bremser på bakhjulene og dekkdimensjonen er 33 tommer x 4. Av ekstrautstyr kan nevnes en løs kompressor som skal monteres foran på rammen for oppumping av dekkene. Kompressoren drives av en løs aksel fra krontappen. Topphastighet er 75 km/t.

TEKST OG FOTO: ØYVIND RISVIK. PRIVATE BILDER.

Flere bilder av Bjørgs Dodge Touring 1916.

Dodgen 8.jpg
Foto: Øyvind Risvik.

 

Dodgen 7.jpg
Foto: Øyvind Risvik.

 

Dodgen 5.jpg
Foto: Øyvind Risvik.

 

DittNorden.no

  • Adresse: Visit Drammen, Grønland 57, 3045 Drammen
  • E-post: post@VisitDrammen.no
  • Tlf.: 32 23 40 70

I samarbeid med VisitNorway og Visit Drammen

Annonsering

VisitDrammen / DittNorden er et destinasjons-byrå i samarbeid med VisitNorway. Vi publiserer artikler og omtaler på en rekke kanaler og mobile apper. Demografisk fordeling blant våre lesere er 46% kvinner og 54% menn. For info om innholdsproduksjon og annonsering, kontakt oss på telefon 32 23 40 70 eller e-post